De bästa vaccinationerna för resenärer. Vad du behöver veta

Vilka vaccinationer behöver du för olika regioner?

När du planerar att resa till olika delar av världen, är det viktigt att förstå vilka vaccinationer som är nödvändiga för ditt resmål. I vissa regioner, som Sydostasien, Afrika och Sydamerika, kan sjukdomar som gula febern, malaria, hepatit A och B vara vanliga och kräva vaccination innan avresan. Här är en guide över vanliga resmål och deras krav:

• Sydostasien: Hepatit A, tyfoidfeber, japansk encefalit
  • Afrika: Gula febern, malaria, meningokockvaccin
  • Sydamerika: Gula febern, hepatit A, tyfoidfeber

Hur långt innan resan bör du vaccinera dig?

De flesta vaccinationer behöver tas några veckor före resan för att säkerställa att de hinner verka fullt ut. Planera att boka tid för vaccination minst 4-6 veckor innan din resa för att undvika sista minuten-stress.

Var du kan vaccinera dig i Göteborg

I Göteborg finns det flera vaccinationskliniker som erbjuder resevaccinationer. Några populära val inkluderar:

• Hagakliniken
  • Cityvaccin
  • VaccinDirekt

Kontakta din närmaste klinik för att boka en tid och ta reda på vilka vacciner du behöver för din resa.